Skip navigation

Child labor under cash and in-kind transfers: evidence from rural Mexico

Thumbnail
View
654,18 kB
Authors
Issue Date
2019
Physical description
54 p.
Abstract
This paper studies the effects of cash versus in-kind transfers on child labor. Using data from a program which randomly transferred either cash or a basket of food to poor households in Mexico, I fi nd that the cash transfer reduced children’s work participation by a signifi cantly larger margin than the in-kind transfer. Both transfers had large negative effects on child labor among recipients in the middle tertile of the income distribution. However, the in-kind transfer did not reduce child labor among children in the bottom tertile, whereas the cash transfer did. Moreover, transfer recipients in different income tertiles adjust child labor on different margins (extensive versus intensive). I show that the different margins of adjustment across the income distribution can be rationalized by a model in which preferences for schooling respect a luxury axiom and the household could forego child labor earnings only when the transfer pushes consumption above subsistence.

Este documento estudia los efectos de transferencias en efectivo y en especie en el trabajo infantil y en la asistencia escolar de niños en municipios rurales de México. Utilizando datos de un programa de asistencia a hogares pobres que transfi rió de manera aleatoria una transferencia en efectivo o una cesta de comida, se muestra que ambas transferencias reducen el trabajo infantil, aunque el efecto de la transferencia en efectivo es más elevado que el de la transferencia en especie. Al ser la transferencia en especie regresiva, no resulta efectiva para reducir el trabajo infantil entre hogares en la parte más baja de la distribución de la renta. Además, benefi ciarios en diferentes cuantiles de la distribución de la renta reducen el trabajo infantil en distintos márgenes (extensivo frente a intensivo). El efecto heterogéneo del programa a lo largo de la distribución de la renta es coherente con un modelo en el que la educación es un bien de lujo y el hogar renuncia a la renta originada por el trabajo infantil solo cuando la renta familiar se sitúa por encima de cierto nivel de subsistencia.
Publish on
Documentos de trabajo / Banco de España, 1935
Subjects
Appears in Collections:


loading