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dc.contributor.authorAndrés Alonso, Pablo de
dc.contributor.authorGimeno Nogués, Ricardo
dc.contributor.authorMateos de Cabo, Ruth
dc.coverage.spatialEspaña
dc.date.accessioned2019-12-27T10:33:52Z
dc.date.available2019-12-27T10:33:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1579-8666 (en línea)
dc.identifier.urihttps://repositorio.bde.es/handle/123456789/10242
dc.description.abstractWe use a sample of over 80,000 Spanish companies started by a sole entrepreneur between 2004 and 2014, and distinguish between male and female entrepreneurs demand for credit, credit approval ratio, and credit performance. We fi nd that female entrepreneurs who start a business are less likely to ask for a loan. Of the female entrepreneurs requesting a credit, the probability of obtaining one in the founding year is signifi cantly lower than their male peers in the same industry. This lower credit access disappears over the subsequent years, once the company has a track record of profi ts and losses. We also observe that women-led companies that receive a loan in the founding year are less likely to default as compared to men-led companies. This superior performance disappears for subsequent years, coinciding with the disappearance of the lower credit access. Taking all these results together, we rule out both taste-based discrimination and statistical discrimination in the credit industry, and point to the possible presence of double standards which might be a consequence of implicit (unconscious) discrimination.
dc.description.abstractUsando una muestra de más de 80.000 empresas españolas iniciadas por un administrador único entre 2004 y 2014, distinguimos entre la demanda de crédito de los empresarios masculinos y femeninos, la probabilidad de acceder a un crédito y de que dicho crédito se devuelva. Encontramos que es menos probable que las mujeres emprendedoras pidan un préstamo. Entre las que sí lo solicitan, la probabilidad de obtenerlo en el año de fundación es signifi cativamente menor que para los empresarios masculinos en la misma industria. Este menor acceso al crédito desaparece en los años siguientes, una vez que la compañía tiene un historial de resultados que mostrar. También observamos que las empresas dirigidas por mujeres que reciben un préstamo en el año de su fundación tienen menos probabilidades de mora en comparación con las empresas dirigidas por hombres. Este rendimiento superior desaparece en los años siguientes, coincidiendo con la ausencia del menor acceso al crédito. Tomando todos estos resultados conjuntamente, descartamos tanto la discriminación por preferencias como la discriminación estadística, pero es posible que existan dobles estándares inconscientes (discriminación implícita).
dc.format.extent32 p.
dc.language.isoeng
dc.publisherBanco de España
dc.relation.ispartofDocumentos de trabajo / Banco de España, 1945
dc.rightsReconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.rightsIn Copyright - Non Commercial Use Permitted
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es_ES
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/InC-NC/1.0/
dc.subjectGender discrimination
dc.subjectCredit demand
dc.subjectCredit access
dc.subjectCredit performance
dc.subjectFinancing
dc.subjectDiscriminación de género
dc.subjectDemanda de crédito
dc.subjectAcceso al crédito
dc.subjectMorosidad crediticia
dc.subjectFinanciación
dc.titleThe gender gap in bank credit access
dc.typeLibro
dc.identifier.bdebib000469129
dc.identifier.bdepubDTRA-201945-eng
dc.subject.bdeFinanciación de la empresa
dc.subject.bdeCréditos
dc.subject.bdeTrabajadores : mujeres y niños
dc.publisher.bdeMadrid : Banco de España, 2019
dc.subject.jelG32
dc.subject.jelJ16
dc.subject.jelL25
dc.subject.jelM13
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