Reforming the individual income tax in Spain
Autor
Fecha de publicación
30-dic-2020
Descripción física
47 p.
Resumen
¿Puede el Gobierno español generar más ingresos fiscales haciendo más progresivo el Impuesto sobre la Renta de las Personas Físicas? Para responder a esta pregunta, construimos una economía de ciclo vital con riesgo sobre la productividad laboral no asegurable y oferta laboral endógena. Además, los individuos están sujetos a impuestos progresivos sobre el trabajo y los ingresos del capital, así como a una serie de impuestos proporcionales que capturan las cotizaciones sociales, el Impuesto sobre Sociedades y el IVA. Nuestra respuesta es sí, pero no mucho. Una reforma que aumenta los impuestos sobre las rentas del trabajo para las personas que ganan más que el ingreso laboral medio y reduce los impuestos para aquellos que ganan menos que el ingreso laboral medio genera una pequeña recaudación adicional. La recaudación por el impuesto sobre las rentas del trabajo se maximiza a un tipo marginal efectivo del 51,6 % (38,9 %) para el 1 % (5 %) de las personas con mayor renta, frente al 46,3 % (34,7 %) de la economía de referencia. En este caso, el aumento de la recaudación del impuesto sobre las rentas del trabajo es de solo un 0,82 %, mientras que la recaudación fiscal total desciende un 1,55 %, debido a que la mayor progresividad se asocia con una menor oferta de trabajo y capital agregados. Así, el Gobierno recauda impuestos más altos de una economía más pequeña. La recaudación fiscal total es mayor si el aumento de los tipos impositivos marginales afecta solo a las rentas más altas. Sin embargo, este aumento debe ser sustancial y cubrir a un gran segmento de dichos contribuyentes. Por ejemplo, el aumento de la recaudación como resultado de un aumento de 3 puntos porcentuales del tipo marginal sobre el 1 % de los que más ganan es solo del 0,09 %. Por el contrario, un aumento de 10 puntos porcentuales sobre el 10 % de los que más ganan (aquellos con ingresos laborales por encima de 41.699 euros) eleva los ingresos fiscales totales en un 2,81 %.
Can the Spanish government generate more tax revenue by making personal income taxes more progressive? To answer this question, we build a life-cycle economy with uninsurable labor productivity risk and endogenous labor supply. Individuals face progressive taxes on labor and capital incomes and proportional taxes that capture social security, corporate income, and consumption taxes. Our answer is yes, but not much. A reform that increases labor income taxes for individuals who earn more than the mean labor income and reduces taxes for those who earn less than the mean labor income generates a small additional revenue. The revenue from labor income taxes is maximized at an effective marginal tax rate of 51.6% (38.9%) for the richest 1% (5%) of individuals, versus 46.3% (34.7%) in the benchmark economy. The increase in revenue from labor income taxes is only 0.82%, while the total tax revenue declines by 1.55%. The higher progressivity is associated with lower aggregate labor supply and capital. As a result, the government collects higher taxes from a smaller economy. The total tax revenue is higher if marginal taxes are raised only for the top earners.The increase, however, must be substantial and cover a large segment of top earners. The rise in tax collection from a 3 percentage points increase on the top 1% is just 0.09%. A 10 percentage points increase on the top 10% of earners (those who earn more than €41,699) raises total tax revenue by 2.81%.
Can the Spanish government generate more tax revenue by making personal income taxes more progressive? To answer this question, we build a life-cycle economy with uninsurable labor productivity risk and endogenous labor supply. Individuals face progressive taxes on labor and capital incomes and proportional taxes that capture social security, corporate income, and consumption taxes. Our answer is yes, but not much. A reform that increases labor income taxes for individuals who earn more than the mean labor income and reduces taxes for those who earn less than the mean labor income generates a small additional revenue. The revenue from labor income taxes is maximized at an effective marginal tax rate of 51.6% (38.9%) for the richest 1% (5%) of individuals, versus 46.3% (34.7%) in the benchmark economy. The increase in revenue from labor income taxes is only 0.82%, while the total tax revenue declines by 1.55%. The higher progressivity is associated with lower aggregate labor supply and capital. As a result, the government collects higher taxes from a smaller economy. The total tax revenue is higher if marginal taxes are raised only for the top earners.The increase, however, must be substantial and cover a large segment of top earners. The rise in tax collection from a 3 percentage points increase on the top 1% is just 0.09%. A 10 percentage points increase on the top 10% of earners (those who earn more than €41,699) raises total tax revenue by 2.81%.
Publicado en
Documentos de Trabajo / Banco de España, 2043
Materias
Imposición; Progresividad; Rentas altas; Oferta laboral; Curva de Laffer; Taxation; Progressivity; Top earners; Labor supply; Laffer curve; Impuestos y otros ingresos públicos; Renta, empleo y precios; Política fiscal; Mercado de trabajo; España
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