Skip navigation
Vista previa
Ver
560,38 kB
Compartir:
Registro completo de metadatos
Campo DC Valor
dc.contributor.authorAlvarez-Cuadrado, Francisco
dc.contributor.authorSutthiphisal, Dhanoos
dc.contributor.authorCasado, José María
dc.coverage.spatialEspaña
dc.date.accessioned2019-08-10T18:02:05Z
dc.date.available2019-08-10T18:02:05Z
dc.date.issued2012-03-01
dc.identifier.issnISSN: 1579-8666 (en línea)
dc.identifier.urihttps://repositorio.bde.es/handle/123456789/7102
dc.description.abstractWe estimate the importance of preference interdependence from consumption choices. Our strategy follows the literature that tests the constraints imposed by optimality in the evolution of individual consumption. We derive a Euler equation from a preference specifi cation that allows for non-separabilities across households and across time. The introduction of habits and envy places additional restrictions on the evolution of the optimal consumption path. We use a unique data set that follows a sample of 3,200 households for up to eight consecutive quarters to test these restrictions. Our estimates suggest that, if one defi nes utility over consumption services, a large fraction of these services is relative, with one-quarter of the weight placed in the consumption of the reference group and more than one-third of the weight placed in the agent’s past consumption
dc.description.abstractEste trabajo analiza el efecto de los hábitos y la envidia en las decisiones de consumo del hogar, con la fi nalidad de contrastar la importancia de los supuestos de separabilidad intertemporal y entre hogares admitidos tradicionalmente en la literatura de consumo. Para ello, derivamos una ecuación de Euler bajo una estructura de preferencias que no incorpora el supuesto de separabilidad intertemporal y entre familias. Los resultados, obtenidos a partir de los datos de panel de la Encuesta Continua de Presupuestos Familiares, muestran que una cuarta parte de la utilidad del consumo se obtiene como resultado de comparar el consumo presente con el del grupo de referencia y más de un tercio de dicha utilidad se deriva de la relación con el consumo del periodo anterior
dc.format.extent46 p.
dc.language.isoeng
dc.publisherBanco de España
dc.relation.ispartofDocumentos de Trabajo / Banco de España, 1213
dc.rightsReconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.rightsIn Copyright - Non Commercial Use Permitted
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es_ES
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/InC-NC/1.0/
dc.subjectConsumption externalities
dc.subjectHabit formation
dc.subjectEnvy
dc.subjectPanel data
dc.subjectExternalidades del consumo
dc.subjectHábitos
dc.subjectEnvidia
dc.subjectDatos de panel
dc.titleEnvy and habits : panel data estimates of interdependent preferences
dc.typeDocumento de trabajo
dc.identifier.bdebib000342543
dc.identifier.bdepubDTRA-201213-eng
dc.subject.bdeModelos de datos de panel
dc.subject.bdeEstudios empíricos sobre el consumo
dc.publisher.bdeMadrid : Banco de España, 2012
dc.subject.jelC23
dc.subject.jelD12
dc.subject.jelD91
Aparece en las colecciones:


loading