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Price strategies of independent and branded dealers in retail gas market : the case of a contract reform in Spain

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Authors
Issue Date
2018
Physical description
24 p.
Abstract
Este documento analiza cómo la estructura contractual entre las estaciones de servicio y el operador mayorista afecta a las estrategias de precios. Utilizando los precios diarios de las estaciones de servicio, en el documento se observa que los distribuidores independientes cobran márgenes más bajos que otras estaciones de servicio con algún tipo de contrato en exclusividad con un operador al por mayor. Una explicación posible es que las estaciones independientes reaccionan más al número de competidores. Utilizamos la introducción de un impuesto autonómico especial discrecional a los carburantes (IVMDH o céntimo sanitario) para verificar la reacción de los márgenes a cambios en los costes marginales de los competidores. Los resultados son consistentes con la idea de que, independientemente del tipo de contrato, todos los distribuidores reaccionan notablemente a aumentos relativos de los costes marginales, disminuyendo, en promedio, los márgenes. Usamos esos resultados para interpretar la reducción inexistente de los márgenes que siguió al cambio en la regulación española que tuvo lugar en 2013 para fomentar la competencia en el sector minorista. Una posible interpretación es que para la mayoría de las estaciones de servicio el importante aumento de las estaciones independientes después de la reforma no se consideró un aumento de la competencia real

This paper analyses how the contract structure between gas stations and the wholesale operator affects price strategies. Using daily data on prices of different gas stations the paper finds that independent dealers charge lower margins than other dealers with different contracts. One potential hypothesis is that this is the case because independent stations react more to the number of competitors. We use the introduction of a discretional regional excise duty (IVMDH) on gas stations to check the reaction of markups to changes in marginal costs of the actual number of competitors. Results are consistent with the idea that regardless the type of contract all dealers react notably to the increases in relative marginal costs by decreasing average markups. We use those results to interpret the inexistent reduction in markups that followed a change in the Spanish regulation that took place in 2013 fostering competition in the retail sector. One potential interpretation is that the big increase in independent stations following the reform was not considered an increase in actual competition for most of the incumbent stations
Publish on
Documentos de trabajo / Banco de España, 1818
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