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Is China climbing up the quality ladder?

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Authors
Issue Date
14-Feb-2012
Physical description
28 p. : tab., gráf.
Abstract
There is an ongoing debate in the literature about the quality content of Chinese exports and to what extent China poses a threat to the market positions of advanced economies. While China’s export structure is very similar to that of the advanced world, its export unit values are well below the level of developed economies. Building on the assumption that unit values reflect quality, the prevailing view of the literature is that China exports low quality varieties of the same products as its advanced competitors. This paper challenges this view by relaxing the assumption that unit values reflect quality. We derive the quality of Chinese exports to the European Union by estimating disaggregated demand functions from a discrete choice model. The paper has three major findings. First, China’s share of the European Union market is larger than would be justified only by its low average prices, implying that the quality of Chinese exports is high compared to many competitors. Second, China has gained quality relative to other competitors since 1995, indicating that China is climbing up the quality ladder. Finally, our analysis of the supply side determinants reveals that the relatively high quality of Chinese exports is related to processing trade and the increasing role of global production networks in China

La calidadde las exportaciones chinas y hasta qué punto pueden ser una amenaza a las posiciones de mercado de las economías avanzadas es un debate abierto en la literatura. Si bien la estructura de las exportaciones de China es similar a la de los países avanzados, sus valores unitarios son muy inferiores. Basándose en el supuesto de que los valores unitarios reflejan la calidad de las exportaciones, la corriente predominante en la literatura es que China exporta las variedades de baja calidad de los mismos productos que exportan las economías avanzadas. Este trabajo cuestiona esta hipótesis al relajar el supuesto de que los valores unitarios sean una medida de la calidad. La calidad de las exportaciones chinas a la UE se obtiene a través de las funciones desagregadas de demanda derivadas de un modelo de elección discreta. Nuestro análisis obtiene tres resultados principales. En primer lugar, la cuota de mercado de China en la UE es mayor de la que sólo se justificaría por sus precios bajos, lo que implica que la calidad de las exportaciones chinas es relativamente alta respecto a muchos competidores. En segundo lugar, China ha aumentado la calidad relativa de sus exportaciones en relación con otros competidores desde 1995. Finalmente, el análisis sobre los determinantes de oferta de la calidad de las exportaciones chinas revela su relación con el comercio de procesamiento y ensamblaje y, por tanto, con el papel creciente de las redes mundiales de producción
Publish on
Documentos de Trabajo / Banco de España, 1209
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