Skip navigation

Heterogeneity of markups at the firm level and changes during the Great Recession : the case of Spain

Thumbnail
View
768,21 kB
Authors
Issue Date
2015
Physical description
36 p. : gráficos
Abstract
Incorporamos heterogeneidad empresarial en productividad dentro del marco de estimación tradicional de márgenes desarrollado por Roeger (1995) y ampliado por Crépon et al. (2005) para dar cabida a fricciones en la negociación salarial. Calculamos márgenes a escala de empresa con un panel completo de sociedades no financieras españolas para el período 2001-2007, mostrando que existe competencia imperfecta generalizada en España. Asimismo, dentro de cada sector, las empresas con mayor productividad presentan márgenes más elevados. Finalmente, se utiliza el mismo marco para analizar cómo han variado los márgenes en el período de crisis entre 2008 y 2012. Nuestros resultados indican que alrededor del 50 % de los sectores incrementaron márgenes medios a raíz de una reciente disminución en el número de empresas, mientras que alrededor del 35 % de las industrias mostraron incrementos en los diferenciales de márgenes entre empresas simultáneos al incremento de la varianza de la PTF sectorial. Este último resultado sugiere que, si bien son un factor importante, los cambios en el número y la composición de las empresas competidoras no pueden explicar la totalidad de la evolución de los márgenes y se requiere de factores adicionales para explicar los últimos acontecimientos. Una hipótesis coherente con el anterior resultado vendría por el lado de la demanda y estaría relacionada con la disminución de la posibilidad de sustitución de diferentes variedades de consumo intrasectoriales

We broaden the conceptual framework of estimating markups at the sectoral level developed by Roeger (1995), and extended by Crépon et al. (2005) with labour market imperfections, to account for firm-level heterogeneity derived from differences in productivity. We estimate this model with a comprehensive panel of Spanish non-financial corporations for the period 2001-2007 to find that perfect competition is widely rejected in the data. More interestingly, within each sector, firms with higher productivity present higher markups. Further, we use this empirical setting to estimate changes in firm-level markups over the course of the crisis (2008/2012). Our results indicate that for around 50% of sectors average markups increased, following a decrease in the number of firms, while for around 35% of industries the relevance of within-sector markup heterogeneity decreased at the same time that the variance of within-sector TFP increased. This last result suggests that the simple changes in the number and composition of competing fi rms cannot explain within-sector markups and we require additional factors to account for recent developments. For instance, we provide evidence that both an increase in consumer product substitutability and in fixed entry costs during the crisis might be a good explanation
Publish on
Documentos de trabajo / Banco de España, 1536
Subjects
Appears in Collections:


loading